Wat je moet doen als je bent opgelicht en hoe je je geld terugkrijgt: 4 stappen van een deskundige cyberbeveiligingscriminoloog

Als je helaas het slachtoffer bent geworden van oplichting en van je geld bent beroofd, moet je weten hoe je op de juiste manier te werk gaat.

Oplichting, bedrog, fraude… Alles is aan de orde van de dag en we moeten altijd alert zijn op gevallen van phishing, het zich voordoen als een bedrijf via telefoon, sms, enz. Cybercriminelen blijven hun technieken perfectioneren om ze geloofwaardiger te maken en bijna niemand wordt voor de gek gehouden.

Als u helaas het slachtoffer bent geworden van oplichterij en uw geld is gestolen, moet u weten hoe u op de juiste manier te werk moet gaan, niet alleen om te proberen het geld terug te krijgen, maar ook om uw gegevens te beschermen.

Om dit te doen, gaan we bespreken hoe je dit kunt doen op basis van de 4 fundamentele stappen die de bekende criminologe gespecialiseerd in cyberbeveiliging, María Aperador Montoya, uitlegt in haar blog.

De 4 stappen die u moet nemen als u bent opgelicht

Het eerste wat je moet doen is (1) zoveel mogelijk informatie verzamelen over wat er met je is gebeurd: dingen zoals screenshots van gesprekken, e-mails, berichten, URL’s van sites, betalingsbewijzen of bankrekeningtransacties, evenals elk ander document dat relevant kan zijn.

Met andere woorden, je moet bewijsmateriaal verzamelen en zelfs op internet zoeken om er zeker van te zijn dat niemand misdaden in jouw naam pleegt. Zodra je alles hebt wat je kunt overleggen, (2) neem je alle documentatie mee naar de politie en doe je aangifte van het misdrijf zodat er een onderzoek kan worden ingesteld. Dat gezegd hebbende, zodra je je realiseert dat je bent opgelicht, moet je (3)zo snel mogelijk contact opnemen met je bank.

Het beste is om eventuele transacties te annuleren zodat je rekeningen geblokkeerd kunnen worden. Het is echter beter om rekeningen niet te annuleren, omdat het reactiveren ervan extra kosten en andere complicaties met zich mee kan brengen. Het is ook raadzaam om je wachtwoorden te vernieuwen voor alle online accounts die je actief hebt en de beveiliging te verhogen met dubbele authenticatie.

Als je werd gevraagd om een softwareprogramma te installeren, deïnstalleer het dan en voer zo snel mogelijk een antivirusprogramma uit, en (4) meld het incident aan het bedrijf dat ze zogenaamd vertegenwoordigen (app, online winkel of betaalplatform). Dit is nodig omdat sommige van deze platforms procedures hebben voor dit soort gevallen en je misschien kunnen helpen om je geld terug te krijgen.