Er wordt vaak gezegd dat je als ondernemer alleen maar een goed idee hoeft te hebben dat voldoet aan de behoeften van een specifiek publiek. Maar wat gebeurt er als er creativiteit in overvloed is, maar er geen cent te makken valt? Dit is een van de vragen waar veel mensen die ondernemer willen worden voortdurend over praten met hun kussen.
Deze twijfel overvalt vooral jonge mensen, die voor het ondernemerschap hebben gekozen vanwege problemen bij het vinden van werk, een gebrek aan goede kansen op de arbeidsmarkt, een verlangen naar onafhankelijkheid of gewoon een droom.
Je hoort vaak dat ondernemerschap niet voor iedereen is weggelegd, en hoewel er in sociale netwerken veel wordt gesproken over de goede resultaten van het opzetten van een bedrijf, is het overwinnen van angsten, het opofferen van tijd, het verlaten van de comfortzone en het investeren van geld voor velen een uitdaging.
Ook zien 6 op de 10 de mogelijkheden, maar beginnen er niet aan uit angst voor mislukking, wat aangeeft dat er nog steeds veel obstakels zijn, niet alleen bij het starten van een nieuw bedrijf, maar ook bij de overgang van een startend naar een geconsolideerd en gevestigd bedrijf. In dit verband wijst de analyse erop dat een van de hardnekkige redenen de kwestie van financiering is.
Faalangst is een van de meest voorkomende obstakels bij het starten van een bedrijf, dus het is belangrijk om een groeimindset aan te nemen.
Dat was het geval voor Marcela Loaiza, een jonge vrouw met een passie voor mode die altijd al had gedroomd van het ondernemerschap, maar financiële beperkingen hadden haar tegengehouden. Maar omdat ze moeder was, graag haar eigen baas wilde zijn en vastbesloten was om kleding te maken waarmee andere vrouwen zich konden identificeren, trok ze de stoute schoenen aan.
Zo werd Marcella geboren, haar eigen merk van haute couture kleding, dat ze vandaag de dag op de markt positioneert door de consumptie van Colombiaanse merken te promoten en tegelijkertijd lokaal talent te ondersteunen, voornamelijk uit Valledupar, haar geboortestad.
Naast de beoordeling van de baanwisselingen en de inspanningen die het opstarten van een bedrijf met zich meebrengt, is de moeilijkheid om het vertrouwen te verwerven om de eerste stap te zetten en zo te beginnen aan het proces van het opbouwen van een bedrijf voornamelijk te wijten aan het gebrek aan geld, waardoor veel ondernemers worden blootgesteld aan onzekerheid en angst. Dit is de reden waarom slechts weinigen besluiten om ondanks hun dromen toch de knoop door te hakken.
In het begin was het salaris dat deze ondernemer kreeg niet genoeg om een bedrijf te starten, maar ze wilde niet op krediet gaan en schulden maken. Ze was zich er ook van bewust dat het investeringskapitaal hoog was om een bedrijf te starten op het gebied dat ze wilde: “Het betekende dat ik bij wijze van spreken 100% of 90% van mijn inkomen moest opofferen, wat me destabiliseerde,” zei ze.
Vanaf het begin dacht Marcela erover om een bank te benaderen, omdat haar aspiraties om haar eigen merk te beginnen sterk waren en ze de eerste stap wilde zetten. Ze vond het afsluiten van een lening echter een gok. “Het was mijn man die me hielp. Hij kende mijn droom en wist wat ik wilde en besloot zijn spaargeld in te zetten voor dit project als gezin.
In deze context waren volgens het meest recente GEM-onderzoek de financieringsbronnen die het meest werden gebruikt door ondernemers in 2023 bij het opzetten van een bedrijf: eigen vermogen, kapitaal van familieleden en bankleningen. Aan de andere kant waren de bronnen die het minst werden gebruikt door ondernemers: coöperaties of verenigingen, startkapitaal en spaargroepen.
Veel ondernemers vragen liever om kapitaal van familieleden dan dat ze een lening aanvragen of vooraf sparen.
“Als je op dit moment niet de financiële capaciteit of het spaargeld hebt, en je denkt dat je kunt concurreren op de markt, dat je je bedrijf van de grond kunt krijgen en dat het een goed project is, zou ik zeggen ga voor een lening, bestudeer de rentetarieven bij de banken heel zorgvuldig en zorg ervoor dat het kapitaal realistisch is,” zegt Marcela.
Op dezelfde manier benadrukt ze dat het niet nodig is om je te beperken tot een hoog bedrag. Je kunt beginnen met sparen wat binnen je mogelijkheden ligt, “maar je moet in gedachten houden dat ondernemen gaat over risico’s nemen”.
Vandaag heeft het merk Marcella zijn vruchten afgeworpen. De onderneemster geeft echter toe dat het niet gemakkelijk is geweest, en ondanks de ingewikkelde beslissingen die ze heeft moeten nemen, heeft ze de investering die ze vanaf het begin heeft gedaan, terugverdiend.